Comunidad Valenciana
Comunidad Valenciana

MIGRANTES NINGÚN SER HUMANO ES ILEGAL La frontera: esa línea real o imaginaria, que separa estados y sociedades, seres humanos y culturas, elevada por los gobiernos para marcar su soberanía sobre territorios y personas, como solución a las dificultades que se producen por el contacto entre diferentes, se está convirtiendo con el transcurrir de este […]

MIGRANTES

NINGÚN SER HUMANO ES ILEGAL

La frontera: esa línea real o imaginaria, que separa estados y sociedades, seres humanos y culturas, elevada por los gobiernos para marcar su soberanía sobre territorios y personas, como solución a las dificultades que se producen por el contacto entre diferentes, se está convirtiendo con el transcurrir de este siglo en uno de los principales problemas para el desarrollo de los Derechos Humanos en el mundo, junto a la crisis climática y las limitaciones a la libertad de expresión.

Es por este motivo que Amnistía Internacional Valencia ha elegido este tema como hilo conductor de la 14ª edición de las tertulias literarias de los Martes Negros de 2024.

A partir de los informes de nuestra organización, hemos constatado que gobiernos de algunos de los países más desarrollados del mundo intentan poner freno a las corrientes migratorias, que se están produciendo y son causadas por sus políticas económicas de origen colonial y a las guerras que de ellas se han derivado. Estas políticas vienen de lejos, desde el siglo XIX, con la extracción de materias primas y la apropiación de tierras en otros países lejos de sus fronteras. La situación ha generado que las poblaciones de estos países se mantengan en la más absoluta de las pobrezas y estas personas se vean obligadas a abandonar sus hogares para buscar nuevas oportunidades de vida.

Por otra parte, estas políticas de extracción abusiva de materias primas son a su vez causa de guerras entre países y obliga, nuevamente, a poblaciones enteras a huir de sus casas buscando salvar sus vidas y una seguridad existencial. En estos momentos son, y la cifra no para de aumentar, más de 35 millones de personas (según Naciones Unidas).

A su vez, la explotación abusiva a la que se somete a la naturaleza está produciendo cambios radicales y peligrosos en el medio ambiente del planeta y como consecuencia, está generando: la elevación de las temperaturas de la Tierra, el aumento del nivel del mar, cambios en la agricultura, sequías e inundaciones. Estas circunstancias obligan a los grupos humanos que habitan en estos territorios, sometidos a cambios drásticos en su medio ambiente, a abandonar sus tierras y a buscar nuevos espacios habitables.

Como consecuencia, podemos ver que las causas de las grandes migraciones a las que estamos asistiendo son siempre las mismas: pobreza, guerras y destrucción del medio ambiente y que el origen de estas es también siempre el mismo: la explotación abusiva de los recursos. Pero lejos de aceptar las causas de las migraciones en las políticas económicas de los países más ricos y buscar cambios y soluciones para las mismas, los gobiernos y habitantes de estos países continúan con sus hábitos productivos y de consumo, pero cerrando sus fronteras a las personas que huyen buscando una solución para su subsistencia.

Los gobiernos de estos países ricos, vuelven a equivocarse buscando soluciones fáciles, pagando a terceros países, también pobres, para que frenen en sus territorios esta marea humana con la represión más cruel. Las autoridades de estos países limítrofes son pagadas para reprimir las migraciones, generando graves abusos contra los derechos humanos, mientras los gobiernos que los pagan siguen considerándose a sí mismos los mayores defensores de los DDHH.

Un ejemplo de ello es la Unión Europea, que, en pocos años, ha resuelto su control fronterizo pagando a todos los países que bordean el Mediterráneo Sur (Marruecos, Argelia, Túnez, Libia, Egipto y Turquía), para impedir la llegada de migrantes, refugiadas y refugiados y solicitantes de asilo a territorio europeo y lo hace sin tener en cuenta que estos países a quienes pagan están gobernados por autoridades que no respetan los derechos de las personas.

Al centrar sus políticas y su financiación en la contención de la migración y la delegación del control de fronteras y en no garantizar rutas seguras y legales, los y las dirigentes de la UE han vuelto a embarcarse en una política fallida que se basa en un insensible desprecio de las normas básicas de los derechos humanos.

Por último, hay que denunciar que la represión, tanto a nivel político como legislativo, contra las personas migrantes, se extiende también a personas y organizaciones que las ayudan, rescatan y defienden, ampliando este control y represión hacia los y las defensoras de los DDHH, que sólo tratan de ayudar a las personas en tránsito, haciéndolas víctimas, a su vez, de estas políticas injustas.

Por todo ello, el Grupo Local de Amnistía Internacional Valencia, la librería Cosecha Roja y el Sporting Club de Russafa os invitan a participar en la 14ª Edición de la Tertulias literarias de los “Martes Negros” de Amnistía Internacional que este año 2024 analizarán el tema de la MIGRACIÓN con la siguiente relación de libros:

  • 23 de enero de 2024: Emigrantes novela gráfica de Shaun Tang.
  • 13 de febrero de 2024: Una altra vida, encara de Theodor Kallifatides.
  • 12 de marzo de 2024: Contra el viento de Ángeles Caso.
  • 16 de abril de 2024: Apuntes para un naufragio de Davide Enia.
  • 07 de mayo de 2024: Mujer de frontera de Helena Maleno.
  • 04 de junio de 2024: Cap altre amic que les muntanyes de Behrouz Boochani

Todos los libros estarán disponibles en la librería Cosecha Roja.

23 de enero: Emigrantes novela gráfica de Shaun Tang.

Vamos a empezar esta edición con un experimento a propuesta de Vinz Feel Free

https://es.wikipedia.org/wiki/Vinz_Feel_Free

un magnífico artista urbano valenciano, que nos propuso esta novela gráfica que presentará, en la que no hay una sola palabra, y que sin embargo leeremos todas y todos  a través del  lenguaje universal del arte.

Shaun Tan es un reconocido y multipremiado artista y autor australiano muchos de cuyos libros no contienen ninguna palabra.

https://www.shauntan.net/

13 de febrero: Una altra vida encara de Theodor Kallifatides

Theodor Kallifatides entra en lo que llamaríamos un autor de culto. Nacido en Grecia emigró a Suecia, donde ha vivido y en donde ha escrito su enorme obra literaria en sueco.

Es desde este contexto donde la autora reflexiona sobre el llamado rescate de la deuda griega por la UE o el cierre de fronteras sueco a los refugiados de su país de origen. Pero Kallifatides va mucho más lejos en esta breve pero intensa e inclasificable obra.

Theodor Kallifatides es un escritor de narrativa, ensayo y poesía y también traductor de obras de importantes autores suecos al griego. Su reconocimiento internacional ha propiciado una amplia traducción y difusión de su obra.

https://es.m.wikipedia.org/wiki/Theodor_Kallifatides.

12 de marzo:  Contra el viento de Ángeles Caso

La niña São, nacida para trabajar, como todas en su aldea, decide construirse mujeres que huyeron de una ciudad miserable para evitar un matrimonio forzado, y las palizas, y la esclavitud, y que ahora limpiaban casas y escaleras y hospitales por unas pocas monedas. Un cúmulo de gentes de orígenes distintos…infinidad de sueños rotos y una multitud de esperanzas, almas fracasadas y almas resignadas y almas coléricas y almas deshechas y almas poderosas, un enjambre de gentes sin arraigo…dueños de nada, sombras perdidas en un camino que debía conducirlas al paraíso y casi siempre las llevó al infierno”. 

Ángeles Caso, Contra el viento.

Es además un relato de sororidad entre mujeres que viven en mundos opuestos.

Ángeles Caso, periodista, escritora, humanista parte de cuya obra profundiza en la recuperación de la memoria histórica como tendremos la ocasión de escucharla.

https://es.m.wikipedia.org/wiki/%C3%81ngeles_Caso

16 de abril:  Apuntes para un naufragio de Davide Enia

Esta magnífica obra se desarrolla en Lampedusa y habla de la tragedia que está sucediendo en el Mediterráneo, de quienes lo cruzan, de los rescates, los muertos… relatado por quienes conviven con la llegada diaria de migrantes, sin concesiones a la sensiblería, desde el respeto y la cercanía.

En Apuntes para un naufragio, el italiano Davide Enia desvela el Mediterráneo que no queremos mirar. Lo que todos saben y fingen no saber. Los reglamentos que obstaculizan rescates. La externalización de la brutalidad fronteriza en manos de autocracias sobornadas. “Cuando sucede una gran catástrofe, la costa se ve invadida de féretros y televisiones. Después, todo prosigue como de costumbre. Naufragios de lanchas atestadas y desatendidas. En Lampedusa, las manos callosas de los pescadores, los relatos de cadáveres encontrados sistemáticamente al izar las redes”.

Artículo de Irene Vallejo

https://elpais.com/eps/2023-04-01/ebano-vivo.html

Davide Enia es un actor, dramaturgo y escritor italiano, se le considera como uno de los principales autores del teatro de la narración.

https://it.m.wikipedia.org/wiki/Davide_Enia

7 de mayo de 2024: Mujer de frontera de Helena Maleno

En tu libro ‘Mujer de frontera’ hablas de volver la mirada hacia las mujeres, invisibles en muchas ocasiones en el discurso migratorio oficial. ¿La violencia hacia las mujeres es todavía mayor en la frontera?

El cuerpo de las mujeres y la maternidad siempre nos define. En mi caso como defensora he tenido que aprender a que me ataquen en informes policiales con presuntas relaciones sexuales, que se ataque a mis hijos… En las redadas militares de control de la población migrante, la violación se usa como arma de guerra. Muchas de esas mujeres se quedan embarazadas y cuando llegan al territorio de destino se les separa de sus hijos e hijas durante meses para hacer un test de ADN. Es verdad que, en el cuerpo de las mujeres, la muerte y el sufrimiento tienen un valor diferenciado porque después pueden ir a las industrias de la esclavitud con fines de explotación sexual y también laboral.


Además, las mujeres de frontera son criminalizadas y victimizadas. Hemos visto cómo a una madre que está buscando a su hijo que ha muerto se le acusa de participar en una supuesta red porque dicen que permitió que el hijo se montase en una patera. Se dice que son malas madres por montar a sus hijos en una patera… Las mujeres quieren ser (y son) sujetos de derechos.

https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/blog/historia/articulo/helena-maleno-hemos-normalizado-las-muertes-y-violencia-en-la-frontera/

Helena Maleno: Para las organizaciones pro DDHH hay pocas activistas tan conocidas  e icónicas como Helena, que vendrá a conocernos y a presentar el libro.

https://es.m.wikipedia.org/wiki/Helena_Maleno

4 de junio de 2024: Cap altre amic que les muntanyes de Behrouz Boochani

El 2013 Behrouz Boochani fue ilegalmente detenido en la isla de Manus, un centro de detención de inmigrantes cerca de la costa de Australia. En la prisión, donde pasó seis años, sin herramientas ni espacio para la creación, Boochani escribió heroicamente a través de WhatsApp este libro.

Este libro trata sobre la violencia y las injusticias que se cometen en nuestro nombre con la excusa de la ley (…) El libro es el grito de resistencia y el extraordinario testimonio de un refugiado. Su voz nos recuerda las vivencias de tantos refugiados inmigrantes apátridas encarcelados en todo el mundo

https://www.raigverdeditorial.cat/cataleg/cap-altre-amic-que-les-muntanyes/

Behrouz Boochani. Es un reconocido defensor de los DDHH, escritor, periodista,  gestor cultural y   kurdo , ganador de diversos premios, entre otros el premio Media de Amnistía Internacional Australia y el premio Veu Lliure del PEN Català 2020.

14a EDICIÓ DELS DIMARTS NEGRES D’AMNISTIA INTERNACIONAL VALÈNCIA

MIGRANTS

CAP ÉSSER HUMÀ ÉS IL.LEGAL

La frontera: aquesta línia real o imaginària, que separa estats i societats, éssers humans i cultures, construïda pels governs per a marcar la seua sobirania sobre territoris i persones, com a solució a les dificultats que es produeixen pel contacte entre diferents, s’està convertint en el transcórrer d’aquest segle en un dels principals problemes per al desenvolupament dels Drets Humans en el món, junt a la crisi climàtica i les limitacions a la llibertat d’expressió.

És per aquest motiu que Amnistia Internacional València ha elegit aquest tema com a fil conductor de la 14a edició de les tertúlies literàries dels Dimarts negres de 2024.

A partir dels informes de la nostra organització, hem constatat que els governs d’alguns dels països més desenvolupats del món intenten posar fre als corrents migratoris, que s’estan produint i són causats per les seues polítiques econòmiques d’origen colonial i a les guerres que d’aquestes s’han derivat. Aquestes polítiques venen de lluny, des del segle XIX, amb l’extracció de matèries primeres i l’apropiació de terres en altres països allunyats de les seues fronteres. La situació ha generat que les poblacions d’aquests països es mantinguen en la més absoluta de les pobreses i aquestes persones es vegen obligades a abandonar les seues llars per a buscar noves oportunitats de vida.

D’altra banda, aquestes polítiques d’extracció abusiva de matèries primeres són , al seu torn, causa de guerres entre països, i obliga, novament, a poblacions senceres a fugir de les seues cases tractant de salvar les seues vides i una seguretat existencial. En aquest moment són, i la xifra no para d’augmentar, més de 35 milions de persones (segons Nacions Unides).

Al seu torn, l’explotació abusiva  a què se sotmet la naturalesa està produint canvis radicals i perillosos en el medi ambient del planeta i com a conseqüència, està generant: la pujada de les temperatures de la Terra, l’augment del nivell del mar, canvis en l’agricultura, sequeres i inundacions. Aquestes circumstàncies obliguen els grups humans que habiten en aquests territoris, sotmesos a canvis dràstics en el seu medi ambient, a abandonar les seues terres i a buscar nous espais habitables.

Com a conseqüència, podem veure que les causes de les grans migracions a què estem assistint són sempre les mateixes: pobresa, guerres i destrucció del medi ambient i que l’origen d’aquestes és també sempre el mateix: l’explotació abusiva dels recursos. Però lluny d’acceptar les causes de les migracions en les polítiques econòmiques del països més rics i buscar-ne canvis i solucions, els governs i els habitants d’aquests països continuen amb els seus hàbits productius i de consum i tancant les seues fronteres a les persones que fugen buscant una solució per a la seua subsistència.

Els governs d’aquests països rics, tornen a equivocar-se buscant solucions ràpides, pagant a tercers països, també pobres, per a què frenen en els seus territoris aquesta marea humana amb la repressió més cruel. Les autoritats d’aquests països limítrofs són pagades per reprimir les migracions, generant greus abusos contra els drets humans, mentre els governs que els paguen continuen considerant-se a si mateixos els majors defensors dels DDHH.

Un exemple d’això és la Unió Europea, que,  en pocs anys, ha resolt el seu control fronterer pagant a tots els països que voregen el Mediterrani Sud (Marroc, Algèria, Tunis, Líbia, Egipte i Turquia) per impedir l’arribada de migrants, refugiades i refugiats i sol·licitants d’asil a territori europeu i ho fa sense tenir en compte que aquests països als quals paguen estan governats per autoritats que no respecten els drets de les persones.

Al centrar les seues polítiques i el seu finançament en la contenció de la migració i en la delegació del control de fronteres i en no garantir rutes segures i legals , els i les dirigents de la UE han tornat a embarcar-se en una política fallida que es basa en un insensible menyspreu de les normes bàsiques dels drets humans.

Per últim, cal denunciar que la repressió, tant a nivell polític com legislatiu, contra les persones migrants, s’estén també a persones i organitzacions que les ajuden, rescaten i defensen, i amplien aquest control i repressió cap als i les defensores dels DDHH, que tracten d’ajudar les persones en trànsit i les fan víctimes d’aquestes polítiques injustes.

Per tot això, el Grup Local d’Amnistia Internacional València, la llibreria Cosecha Roja i l’Sporting Club de Russafa us conviden a participar en la 14a edició de les Tertúlies Literàries dels “Dimarts Negres” d’Amnistia Internacional que aquest any 2024 analitzaran el tema de la MIGRACIÓ amb la relació de llibres següent:

  • 23 de gener de 2024: Emigrantes novel.la gràfica de Shaun Tang.
  • 13 de febrer de 2024: Una altra vida, encara de Theodor Kallifatides.
  • 12 de març de 2024: Contra el viento de Angeles Caso
  • 16 d’abril de 2024: Apuntes para un naufragio de Davide Enia.
  • 07 de maig de 2024: Mujer de frontera de Helena Maleno.
  • 04 de juny de 2024: Cap altre amic que les muntanyes  de Behrouz Boochani.

Tots els llibres estaran disponibles a la llibreria Cosecha Roja.

23 de gener: Emigrantes novel.la gràfica de Shaung Tang.

Començarem aquesta edició amb un experiment a proposta de Vinz Feel Free

https://es.wikipedia.org/wiki/Vinz_Feel_Free

un artista urbà valencià magnífic, que ens va proposar aquesta novel.la gràfica que presentarà, en la qual no hi ha ni una sola paraula i que tanmateix llegirem a través del llenguatge universal de l’art.

Shaung Tang és un reconegut i multipremiat artista i autor australià molts dels llibres del qual no contenen cap paraula.

Https://www.shautan.net/

13 de febrer: Una altra vida, encara de Theodor Kallifatides

Theodor Kallifatides forma part del que diríem autors de culte. Nascut a Grècia, va emigrar a Suècia on ha viscut i on ha escrit la seua enorme obra literària…en suec.

És des d’aquest context on l’autor reflexiona sobre l’anomenat rescat del deute grec per la UE o el tancament de fronteres suec als refugiats del seu país d’origen. Però Kallifatides va molt més enllà en aquesta breu, però intensa i inclassificable obra.

Theodor Kallifatides és un escriptor de narrativa, assaig i poesia i també traductor al grec d’obres d’importants autors suecs. El seu reconeixement internacional ha propiciat una extensa traducció i difusió de la seua obra.

https://es.m.wikipedia.org/wiki/Theodor_Kallifatides.

12 de març: Contra el viento de Ángeles Caso

La nina Sao, nascuda per a treballar, com totes en la seua aldea decideix fer com  les dones que fugiren d’una ciutat miserable per evitar un matrimoni forçat i les pallisses i l’esclavitud i que ara netejaven cases i escales i hospitals per unes poques monedes.  Un munt de gent d’orígens diversos…infinitat de somnis trencats i una multitud d’esperances, ànimes fracassades i ànimes resignades i ànimes col.lèriques i ànimes desfetes i ànimes poderoses, un eixam de gents sense arrelament…ames de no res, ombres perdudes en un camí que havia de dur-les al paradís i quasi sempre les va dur a l’infern.

Ángeles Caso, Contra el viento.

És, a més, un relat de sororitat entre dones que viuen en mons oposats.

Ángeles Caso, periodista, escriptora, humanista part de la seua obra aprofundeix en la recuperació de la memòria històrica com tindrem ocasió d’escoltar-la.

https://es.wikipedia.org/wiki/%C3%81ngeles_Caso

16 d’abril: Apuntes para un naufragio de Davide Enia

Aquesta magnífica obra es desenvolupa a Lampedusa i parla de la tragèdia que està succeint al Mediterrani, d’aquells que el creuen, dels rescatats, dels morts…relatada pels que conviuen amb l’arribada diària de migrants, sense concessions a la sensibleria, des del respecte i l’acostament.

En Apuntes para un naufragio, l’italià Davide Enia mostra el Mediterrani que no volem mirar. El que tots saben i fingeixen no saber. Els reglaments que obstaculitzen rescats. L’externalització de la brutalitat fronterera en mans d’autocràcies sobornades. “Quan succeeix una gran catàstrofe, la costa es veu envaïda de fèretres i televisions. Després tot continua com de costum. Naufragis de llanxes abarrotades i desateses. A Lampedusa, les mans calloses dels pescadors, els relats de cadàvers trobats sistemàticament en hissar les xarxes”.

 Article d’Irene Vallejo.

https://elpais.com/eps/2023-04-01/ebano-vivo.html

Davide Enia és actor, dramaturg i escriptor italià, se’l considera com un dels principals autors del teatre de la narració.

https://it.m.wikipedia.org/wiki/Davide_Enia

7 de maig de 2024: Mujer de frontera de Helena Maleno

En el teu llibre Mujer de frontera parles de dirigir la mirada cap a les dones, invisible en moltes ocasions en el discurs migratori oficial. La violència contra les dones encara és major en la frontera?

El cos de les dones i la maternitat sempre ens defineix. En el meu cas, com a defensora he hagut d’aprendre que m’ataquen en informes policials amb presumptes relacions sexuals, que s’ataqui els meus fills… En les redades militars de control de les poblacions migrants, la violació s’usa com a arma de guerra. Moltes d’aquestes dones es queden embarassades i quan arriben al territori de destinació se les separa dels seus fills i filles durant mesos per fer un test d’ADN. És veritat, que en el cos de les dones la mort i el sofriment tenen un valor diferenciat perquè després poden anar a les industries de l’esclavitud amb finalitats d’explotació sexual i també laboral.

A més, les dones de frontera són criminalitzades i victimitzades. Hem vist com a una mare que està buscant el seu fill que ha mort se l’acusa de participar en una suposada xarxa perquè diuen que va permetre que el fill pujara en una patera. Es diu que són males mares per pujar els seus fills en una patera…Les dones volen ser (i són) subjectes de drets.

Https://www.esamnesty.org/en-que-estamos/blog/historia/articulo/helena-maleno-hemos-normalizado-las-muertes-y-la-violencia-en-la-frontera/

Helena Maleno: per a les organitzacions pro DDHH hi ha poques activistes tan conegudes i icòniques com Helena Maleno, que vindrà a conéixer-nos i a presentar el llibre.

Https://es.m.wikipedia.org/wiki/Helena

4 de juny de 2024: Cap altre amic que les muntanyes de Behrouz Boochani

En 2013 Behreouz Boochani va ser detingut il·legalment a l’illa de Manus, un centre de detenció d’immigrants prop de la costa d’Austràlia. A la presó, on ha passat sis anys, sense eines ni espai per a la creació, Boochani va escriure heroicament a través de WhatsApp aquest llibre.

Aquest llibre tracta sobre la violència i les injustícies que es cometen en el nostre nom amb l’excusa de la llei.(…) El llibre és el crit de resistència i l’extraordinari testimoni d’un refugiat. La seua veu ens recorda les vivències de tants refugiats i migrants apàtrides empresonats a tot el món.

https://www.raigverdeditorial.cat/cataleg/cap-altre-amic-que-les-muntanyes/

Behrouz  Boochani és un reconegut defensor dels drets humans, escriptor, periodista, gestor cultural, i productor cinematogràfic kurd; guanyador de diversos premis, entre altres d’un Media d’Amnistia Internacional d’Austràlia i el premi Veu LLiure del PEN català 2020.